معرفی سنگ آهن بافق

          سنگ آهن یکی از مواد معدنی است که در کشور ایران  یافت می‌شود. برای دستیابی به سنگ آهن میتوان آنها را از پوسته زمین استخراج کرد. از سنگ آهن برای موارد مختلفی استفاده می‌شود اما بیشترین استفاده از آن به ساخت و ساز فولاد مربوط می‌شود. در کشور ما  معادن مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها سنگ آهن استخراج کرد. بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در سراسر دنیا کشور استرالیا است که میتواند هر ساله چندین تن سنگ آهن به کشورهای مختلف صادر کند. تقریبا ۵ درصد از پوسته زمین از سنگ آهن تشکیل شده است. همانطور که گفتیم سنگ آهن برای ساخت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و از فولاد هم در صنایع مختلفی مانند صنعت خودروسازی یا ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. حال در این قسمت قصد داریم بیشتر در مورد سنگ آهن بافق توضیح دهیم.

مشخصات سنگ آهن بافق

          بافق در استان زیبا و پهناور یزد واقع شده است و جزو مناطق مرکزی ایران است. این شهرستان جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های مذهبی مختلفی دارد. شهرستان بافق یکی از شهرستان‌های پهناور استان یزد در مرکز ایران است. شهر بافق مرکز این شهرستان است. شن‌های روان حسن‌‌آباد، انواع قنوات زنده و سرو (یا چنار) باجگان، از جاذبه‌های طبیعی این شهر به شمار می‌آید.  همچنین شهر بافق در گذشته زیستگاه یوز‌های آسیایی بوده است. شهر بافق از لحاظ مواد معدنی یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور به حساب می‌آید. معدن سنگ آهن بافق یکی از معروف‌ترین معادن سنگ آهن کشور است.  شهرستان بافق جزو مناطق گرم و خشک کشور به حساب می‌آید همان طور که گفتیم این شهرستان در  ناحیه مرکزی کشور ایران قرار دارد و آب و هوای آن منطقه گرم و خشک است.  در این شهر فعالیت‌‌های معدنی دارای رونق بسیار زیادی است. در واقع در این شهرستان  اندیس‌‌های معدنی غنی مختلفی وجود دارد. مهم‌ترین اندیس‌های معدنی این منطقه عبارت است از سنگ آهن، فسفات، سرب و روی. نکته قابل توجهی که درباره معادن بافق وجود دارد، وجود مقدار کمی اورانیوم در آن‌ها است.  معادن این شهرستان تا حدی گسترده است که هم اکنون درآمد ۷۰ درصد از  جمعیت شهرستان بافق با کار کردن در معادن مختلف  تامین می‌‌شود. همان‌طور که گفتیم یکی از بهترین و معروف‌ترین معادن این شهر معدن سنگ آهن آن است.

فعالیت‌های این منطقه

          در این منطقه فعالیت‌های مختلفی انجام می‌شود که  گندله سازی یکی از این فعالیت‌ها است. در واقع کارخانه سنگ آهن بافق دارای ظرفیت تولید سالانه، به اندازه پنج میلیون تن گندله است. تولید گندله  در روش احیای مستقیم تولید فولاد، به کار برده می‌شود و به همین علت تولید گندله از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از طرح‌‌های این منطقه انجام همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با بافق است که این طرح در کنار طرح‌های دیگر توانسته، زنجیره فولاد در شهر بافق را بهبود بخشد. معدن سنگ آهن بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد واقع شده است.‌‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *