تفاوت تکنولوژی PERED با دیگر روش‌‎های تولید آهن اسفنجی

 

تفاوت تکنولوژی PERED با دیگر روش‌های تولید آهن اسفنجی

       تکنولوژی‌های جدید تفاوت‌هایی با روش‌های گذشته دارند. تغییرات ایجاد شده در کوره‌های جدید عبارتند از:

۱- در تکنولوژی جدید، ورود گاز احیایی نه از یک داکت بلکه با استفاده از دو داکت مجزا انجام می‌شود. بنابراین یکنواختی و هموژنی گاز احیایی افزایش مییابد و می‌توان کنترل آن را بیشتر از روش‌های قبل در اختیار داشت.

۲- در روش‌های قدیمی تولید آهن اسفنجی، ۳ کلوخه شکن بالایی، میانی و پایینی استفاده می‌شود در حالی که در روش PERED، یکی از کلوخه شکن‌ها حذف شده‌اند.

۳- در روش‌های معمول، گندله به صورت اختاپوسی به کوره تزریق می‌شد. اما در طرح جدید PERED، لوله تغذیه دیگری برای ورود گندله در مرکز کوره نیز تعبیه شده است. این امر موجبات یکنواختی و تامین یکنواخت خوراک را فراهم می‌کند و در نهایت کارایی را افزایش خواهد داد. همین موضوع نیز، می‌تواند یکی از عواملی باشد که زمینه را برای حذف یکی از کلوخه شکن‌ها مهیا می‌کند.

۴- در روش‌های دیگر از لوله‌هایی با قطر ۸ اینچ به عنوان ریفورمر استفاده می‌شود. اما در طرح جدید برای پلنت‌های هشتصد هزار تنی، این قطر تا ۱۰ اینچ افزایش یافته است که موجبات کاهش تعداد لوله‌ها را فراهم می‌کند و اندازه نهایی محفظه ریفورمر هم کوچکتر می‌شود.

۵- در روش جدید از کاتالیست منحصر به فردی استفاده می‌شود. این کاتالیست، شکست گازهای احیایی را تسریع می‌کند و طول عمر بیشتری نیز دارد.

۶- در طرح جدید از کمپرسورهای سانتریفیوژی زیمنس استفاده می‌شود. این جایگزینی، آزادی عمل بیشتری را ایجاد می‌نماید و هزینه‌های مصارف برق و … و نیز سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد.

۷- در طرح جدید تولید آهن اسفنجی برای پلنت‌های هشتصد هزار تنی، رکوپراتور (سیستم بازیاب حرارتی) به صورت معکوس نصب شده است. نحوه نصب تجهیزات یاد شده، این امکان را فراهم می‌آورد تا در زمان تعمیر تجهیزات، باندل‌ها با سهولت بیشتر و طی زمان کمتری از رکوپراتور خارج شوند.

۸- در روش PERED فضای خالی بالای کوره کم شده است و ارتفاع کوره نیز به علت تفاوتی که در نوع تزریق شارژ انجام شده و پیش تر هم به آن اشاره شد، کوتاه‌تر شده است. داکت جانبی خروجی گاز به دو داکت از روی سقف تغییر یافته است.

۹- در کوره‌های موجود خنک کردن کوره به صورت نقطه‌ای و سپس درخت کریسمس انجام می‌شود. اما در روش PERED، خنک کنندگی از طریق خط محیطی انجام می‌شود. بنابراین خنک کاری در روش جدید از توزیع، اثرگذاری و کارایی بیشتری برخوردار است.

۱۱- ریفورمر از تزریق بخار بهره میبرد و کنترل پارامترهای ریفورمینگ را بهتر کرده است.

۱۱- با استفاده از تزریق گاز در ناحیه میانی کوره، بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند.

تمامی تغییرات یاد شده در نهایت موجبات بهبود فرآیند احیا می‌شود و مزیت‌هایی را به دنبال دارد:

       کاهش میزان سرمایه گذاری اولیه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های روش PERED به شمار می‌رود. در طرح جدید انتظار می‌رود که دما کاهش یابد و از حجم ورود گازهای آلاینده به اتمسفر کاسته شود. این طرح به افت مصرف آب، برق و گاز منجر می‌شود و بهبود شاخص‌های مصرف انرژی را دربر خواهد داشت. در نهایت نیز انتظار می‌رود تا از هزینه تعمیر و نگهداری در این روش کاسته شود.

منبع: چیلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *