بررسی سنگ آهن پلاسری و معدن سنگ آهن سنگان

معرفی سنگ آهن پلاسری

       در حال حاضر ما در ایران ۵۱ معدن سنگ آهن داریم که ذخیره سنگ آهن آن‌ها ۲/۴ میلیارد تن است. سالانه حدود ۳/۱۸ میلیارد تن سنگ آهن خام تولید می‌شود که این میزان حدود ۸۶/۰ درصد کل تولید سنگ آهن در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. کانی‌هایی در طبیعت هستند که در مراحل اولیه تشکیل شان به علت پایین بودن عیارشان در سنگ مادر اولیه فاقد ارزش اقتصادی هستند. تعداد این کانی‌ها زیاد است اما فقط تعدادی از آن‌ها از مقاومت مکانیکی و شیمیایی و همچنین وزن مخصوص بالا برخوردار هستند و تشکیل پلاسر را می‌دهند که ما در این مقاله به بررسی پلاسر‌های سنگ آهن می‌پردازیم. پلاسر در لغت به معنی ذخیره معدنی در رسوبات است. شرایط تشکیل کانی‌های پلاسری شامل حضور سنگ مادر مناسب، بودن کانی‌های سنگین، فرایند هوازدگی مناسب، حضور عامل انتقال دهنده مناسب و همچنین محل تمرکز مناسب است. در ادامه دو مورد از این شرایط را با هم بیشتر بررسی می‌کنیم.

          ●     حضور سنگ مادر مناسب: کانی‌های وجود دارند که در مراحل اولیه تشکیل شان به علت پایین بودن میزان فراوانی شان در سنگ اولیه یا همان سنگ مادر از ارزش اقتصادی برخوردار نیستند. این گروه کانی‌ها پس از هوازده شدن سنگ به کمک آب، باد و… حمل شده و در مکانی دیگر تجمع می‌یابند.

          ●     فرایند هوازدگی مناسب: برای تشکیل پلاسر، هوازدگی از نوع فیزیکی سهم زیادی دارد که به وسیله خرد شدن سنگ‌ها و جدا شدن کانی‌ها انجام می‌شود.

سنگ آهن پلاسری انواع زیادی دارد که شامل پلاسر آبرفتی، پلاسر بومی، پلاسر‌های ساحلی، پلاسر یخچالی و… است.

مدل سه بعدی حوضه رسوبی سنگان-خواف

معرفی و بررسی پلاسر سنگ آهن سنگان-خواف

       یکی از مجموعه معادن سنگ آهن پلاسری ایران معدن سنگ آهن خواف است که جزء ده معدن سنگ آهن بزرگ جهان است و ذخیره سنگ آهن آن معادل یک میلیارد تن است. و همچنین این معدن تامین کننده ماده اولیه یا همان خوراک برای تولید ۵/۱۷ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و ۵ میلیون تن سنگ آهن در سال است. معدن سنگ آهن سنگان در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد.  از مزایایی که مجموعه معادن سنگ آهن سنگان دارد می‌توان به قابلیت انجام فعالیت در تمام طول سال، کمتر بودن هزینه‌های استخراج، نزدیک بودن ماده معدنی به سطح زمین، و همچنین امکان یافتن عناصر کمیاب از آن است. اکتشافات مقدماتی این مجموعه معادن در کانسار‌های غربی و مرکزی در سال های ۶۹-۶۲ انجام شده است و اکتشافات تفصیلی آن در کانسار غربی در سال های ۷۲-۶۹ توسط شرکت ملی فولاد و همچنین شرکت مشاور معدنی استرالیا (BHP) به انجام رسید. این مجموعه معادن به شکل مستطیل با طولی حدود ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر هستند که شامل معادن غربی، مرکزی و شرقی می‌شوند. معادن غربی شامل پنج معدن تپه قرمز،  Aشمالی، B شمالی، C شمالی و C جنوبی هستند. معادن مرکزی از کانسارهای باغک و دردوی ساخته شده‌اند. در نهایت قسمت شرق شامل ۶ معدن با نام گذاری به صورت لاتین از یک تا شش است. آب و هوای این منطقه نیز کویری، همراه با وزش بادهای دائمی است.

پلاسر سنگ آهن سنگان

1 دیدگاه برای “بررسی سنگ آهن پلاسری و معدن سنگ آهن سنگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *