روش های فرآوری کانسنگ آهن(بخش هفتم، پرعیارسازی از طریق اسپیرال ها)

پرعیارسازی از طریق اسپیرال ها:

برای پرعیار سازی سنگ های آهنی  در گذشته از میزهای لرزان استفاده می شد. اما امروزه این دستگاه ها به کلی از صنعت کانه آرایی سنگ آهن خارج شده و اسپیراال ها جانشین آنها شده اند. اسپیرال ها دستگاه های مارپیچی شکلی هستند که به صورت عمودی قرار دارند. ذرات سبک و سنگین به صورت پالپ نسبتا رقیق از بالا بر روی دستگاه ریخته می شوند.

ذرات سنگین در کف در تماس با سطح بشقاب قرار می گیرند. در اثر حرکت دورانی آب، نیروی گریز از مرکزی بر روی ذرات وارد می شود که باعث رانده شدن ذرات با وزن مخصوص کم و معلق در آب به طرف جدار خارجی دستگاه و خروج آنها از طریق روزنه هایی که در کنار بشقاب ها بدین منظور تعبیه شده اند، می شود. در حالی که ذرات با وزن مخصوص بالا در روی سطح بشقاب قرار گرفته و نیروی اصطکاکی موجود بین سطح و ذرات مانع از رانده شدن آنها به طرف جدار می گردد و بدین ترتیب جدایی انجام می گیرد.

شایان ذکر است که معمولا این دستگاه ها به صورت سری قرار داده می شوند طوری که هر سری شامل چند اسپیرال می شود. اسپیرال‌ها در مواقعی که درجه‌ی آزادی کانی در ابعاد کاربردی بالا است، کارآیی مناسبی دارند. ابعاد مناسب ذرات برای پرعیار شدن در اسپیرال ها بین ۱/۰ تا ۲ میلی متر است.

ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *