آشنایی بیشتر با سنگ آهن چادرملو

آشنایی بیشتر با سنگ آهن چادرملو

  معدن سنگ‌ آهن چادرملو یکی از معدن‌های کشورمان است.  این معدن نسبت به دیگر معادن کشور عمر کمتری دارد زیرا  تا قبل از  سال ۱۳۱۹ خبری از این معدن نبود. در سال ۱۳۱۹ معدن سنگ آهن چادرملو کشف شد که در حال حاضر بزرگترین تولید کننده کنسانتره سنگ‌ آهن در کشور است. یک ایرانی به نام مهندس سبحانی و به کمک زمین شناس آلمانی به نام کومل توانست این محل را کشف کند.  محل قرار گیری معدن سنگ آهن چادرملو در  کویر مرکزی ایران است یعن این معدن  در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان یزد و ۳۰۰ کیلومتری جنوب طبس واقع شده است. پیش‌بینی‌هایی درباره این معدن شده است که طبق آن‌ها عمر ذخایر سنگ‌ آهن هایی که در  معدن چادرملو وجود دارند تقریبا ۱۰  سال دیگر به اتمام می‌رسد. برای اطلاع بیشتر به ارتباط با ما مراجعه نمایید.

سنگ آهن چادرملو

فعالیت‌های پژوهشی معدن سنگ آهن چادرملو

در این منطقه فعالیت‌های پژوهشی فراوانی انجام شده است. اولین فعالیت پژوهشی در این منطقه مربوط به سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۳ می‌باشد در واقع در آن سال‌ها تونل‌هایی حفر شد که هدف از انجام این کار دستیابی به اکتشافات جدید در مورد این معدن بود. در سال ۱۳۴۷ دیگر فعالیت پژوهشی در این منطقه انجام شد در واقع در آن سال فعالیتی انجام شد که از آن با مغناطیس سنجی هوایی یاد می‌شود. نتیجه فعالیت انجام شده این بود که برای مناطق بافق ساغند و زرند کرمان ناهنجاری مغناطیسی ثبت شد. با پیروزی انقلاب اسلامی در کشور تغییراتی رخ داد.  در آن سال‌ها بیش تر از قبل به این معدن توجه می‌شد و به همین علت برای این منطقه تصمیماتی گرفته شد. در سال ۱۳۶۲ کشور با شرکتی سوئدی به نام LKAB مذاکراتی انجام داد هدف از انجام این مذاکرات این بود که شرکت نام برده شده برای انجام برخی از کار‌های تحقیقاتی به کشور ایران کمک کند اما این مذاکرات به سرانجام نرسید. شرکت  E.B.E یک شرکت آلمانی است که برخی از مهندسان آن شرکت برای کمک به انجام طرح‌های تفصیلی با ایران قرارداد منعقد کردند. در انتهای سال ۱۳۶۸ سازمان و بودجه برای این معدن مجوزی صادر کرد که طبق آن این مجتمع می‌توانست برخی دیگر از فعالیت‌های اجرایی خود را انجام دهد.

سنگ آهن

مشخصات سنگ آهن چادرملو

در این مجموعه تولیدات مختلفی وجود دارد. استخراج و استفاده از  سنگ آهن مزایای بسیار زیادی دارد. به طور مثال استفاده از سنگ آهن  صرفه جویی ارزی را به دنبال دارد که همین مسئله  سبب کاهش  قیمت محصولات فولادی می‌شود زیرا بخش اعظمی از سنگ آهن برای ساخت فولاد به کار برده می‌شود. کارخانه‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان و ذوب آهن اصفهان از اصلی‌ترین مصرف کنندگان فولاد هستند. در زیر به مشخصات این سنگ آهن اشاره کرده‌ایم:

●     ذخیره زمین شناسی معدن سنگ آهن چادرملو  تقریبا ۴۰۰ میلیون تن است.

●     متوسط میزان از برداشت باطله به سنگ آهن در این معدن ۲ به ۱ تن است.

●     ذخیره اقتصادی  قابل استخراج سنگ آهن چادرملو ۳۲۰ میلیون تن است.

●      میزان کنسانتره سنگ آهن که در این معدن تولید می‌شود ۲۰۰ میلیون تن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *