خواص مکانیکی و فیزیکی گندله ها(بخش چهارم)

آزمایش استحکام سایشی گندله

استحکام سایشی گندله ها از طریق روش هایی مشابه آزمایش مقاومت کلوخه سنجیده می شوند. این آزمایش بر پایه حرکت گندله ها در یک استوانه گردان حاوی میله های فولادی در حال صعود و نزول و چرخش، انجام می پذیرد. به این ترتیب با چرخش استوانه در اثر سایش گندله ها به یکدیگر و نیز ضربه های وارد شده از گندله ها به یکدیگر، به میله ها و  بدنه استوانه، پس از مدتی معین، استوانه متوقف و میزان نرمه ایجاد شده سنجیده می شود. میزان نرمه ایجاد شده معیاری برای مقاومت به سایش گندله ها به شمار می آید.

در یک گندله مناسب ضریب فرسایش باید حدود ۸۱ تا ۹۰ درصد و ضریب ایجاد غبار کمتر از ۳ تا ۵ درصد باشد. وزن بار اولیه و ابعاد آن در استاندارد های مختلف متغیر می باشد، لذا در ضرایب داده شده باید نحوه آزمایش را نیز ذکر کرد.

 آزمایش استحکام در سقوط آزاد گندله

به منظور اندازه گیری استحکام گندله های خام و پخته مقاومت آن ها را برابر شکست در سقوط آزاد اندازه گیری می کنند. استحکام در سقوط آزاد از طریق رها کردن گندله از فاصله ۳۰ الی ۴۵ سانتی متری روی صفحه ای فولادی به دست می آید.

تعداد دفعات سقوط آزاد گندله بدون صدمه دیدن آن ها تعیین می شود. مجموعا تعداد ۱۰ گندله مورد آزمایش قرار می گیرد و میانگین تعداد سقوط آن ها محاسبه می شود. در استاندارد های دیگر تعداد حقیقی گندله با ابعاد بزرگتر از ۱۰ میلیمتر از ارتفاع ۲ متری، چهار بار روی سطحی بتنی رها می شوند و سپس گندله ها جمع و ارزیابی از طریق سرند ۱۰ میلیمتری انجام می شود. اگر گندله های خرد شده زیر ۱۰ میلیمتر کمتر از ۲۰ درصد باشد در این صورت مقاومت به ضربه گندله خوب و مناسب است.

آزمایش سقوط برای گندله های پخته نیز انجام می گیرد، اما تعداد دفعات سقوط و نیز ارتفاع سقوط چندین برابر است. در یک استاندارد دیگر ارتفاع رها شدن گندله ها ۴ متر است و از طریق ارزیابی آنالیز سرند فوق، درصد مواد خرد شده، مشخص کننده مقاومت به ضربه می باشد، لذا مشخصات آزمایش مهم است و باید ارائه شود. تعداد دفعات سقوط آزاد گندله خام سالم و مناسب بین ۴ تا ۷ می باشد.

 

4 thoughts on “خواص مکانیکی و فیزیکی گندله ها(بخش چهارم)

  1. مهدی اشرفی گفته:

    درود بر شما
    لیستی از استانداردهایی که در گندله سازی استفاده میشه دارید ؟
    بسیار ممنون و سپاس گذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *