بررسی ارتباط بین تولید سنگ آهن و توسعه اقتصادی کشورها

امروزه تولید و صادرات آهن از جمله عوامل مهم و تاثیر گذار بر اقتصاد کشورها است. تولید آهن و قیمت تمام شده آن به دو صورت بر وضعیت اقتصادی اثر گذار می باشد:

۱. مطابقت داشتن قیمت آهن با ارزش پول ملی نشان می دهد که میزان تولید آهن به مقداری است که آهن یک کالای سرمایه ای نمی باشد و چرخه تولید آهن، بازرگانی و مصرف این فلز به طور معقول در حال حرکت است.

۲. افزایش قیمت آهن نشان دهنده سلامتی اقتصاد کشور است و افزایش بسیار زیاد این فلز نشان دهنده بی ارزش شدن پول ملی می باشد.

در این مطلب درباره تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

در این مقاله خواهید آموخت نمایش
توسعه اقتصادی کشورها و سنگ آهن
تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها

بررسی نحوه تاثیر گذاری صنعت استخراج سنگ آهن بر توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست

در حال حاضر تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها بسیار با اهمیت است. همچنین، تولید و قیمت آهن یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف محسوب می‌شود. همچنین این مطلب را نباید نادیده گرفت که دو شاخص مهم که نشان دهنده توسعه یافتگی یک کشور می باشد، میزان تولید اسید سولفوریک و تولید آهن در هر کشور است. به طوری که اگر میزان تولید آهن در یک کشور به میزان قابل توجهی باشد، نشان دهنده توسعه یافتگی آن کشور است و یکی از شاخص های توسعه یافتگی را دارا خواهد بود. این شاخص بر بخش های زیر تاثیر گذار می باشد:

  1. موثر بر نیروهای انسانی متخصص در مراحل:
    • کشف
    • استخراج
    • تولید مواد اولیه
    • تولید محصولات نهایی و …
  1. موثر بر بخش آموزش فولاد که نیاز به داشتن پژوهش، سرمایه گذاری به صورت دانش بنیان و عملی دارد.
  2. افزایش یافتن صادرات محصولات نهایی و در نهایت توسعه اقتصاد کشورها مطابق با تقاضای مصرف کنندگان در سایر کشورها
  3. موثر بر احداث نمودن خطوط تولید آهن آلات و محصولات مختلف در زمینه فولاد
  4. کاهش یافتن صادرات مواد اولیه خام به سایر کشورها

صنعت سنگ آهن، روند تولید و صادرات
صنعت سنگ آهن، روند تولید و صادرات

صنعت سنگ آهن، روند تولید و صادرات

سنگ آهن را می توان از چند متری زمین استخراج نمود و در بسیاری از منابع ایران نیز برای استخراج آن از سیستم برش باز استفاده می گردد. جمع آوری این سنگ معمولا در چند مرحله انجام می شود و سپس برای جداسازی آن را داخل کوره قرار می دهند. خرد سازی، آسیاب، سرند کردن و در نهایت شست و شو از مراحل جداسازی آهن از ناخالصی ها می باشند. روند ذوب کردن این سنگ در چند مرحله انجام می شود تا در نهایت فولاد خالص...

بررسی دقیق بخش های گفته شده منجر به این نتیجه خواهد شد که اگر در یک کشور قیمت آهن به صورت معقول و متناسب با پول ملی آن کشور باشد، نتایج زیر را در بر خواهد داشت:

  • مستقیما بر کاهش سرانه نرخ بیکاری در آن کشور تاثیر گذار می باشد.
  • نشان دهنده این است که تکنولوژی در آن کشور پیشرفت بسیار خوبی داشته است و علوم دانشگاهی مربوط به فولاد و آهن در حال پیشرفت می باشند.
  • باعث رشد اقتصادی قابل توجه آن کشور خواهد شد.
  • کارخانه های تولید گسترش می یابند و فولاد مورد نیاز کشورها تامین می شود.
  • منابع طبیعی به هیچ وجه هدر نمی روند.

بنابراین، نداشتن ثبات در قیمت آهن در دراز مدت صنعت کشورها را از هم فرو خواهد پاشید. به ویژه این موضوع در صنایع فولادی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. مهمترین عامل موثر بر قیمت آهن، مواد خامی است که برای تولید محصولات فولادی از آن ها استفاده می شود. یک زنجیره فولاد موارد زیر را شامل می شود:

  • سنگ آهن
  • کنسانتره
  • گندله
  • آهن اسفنجی
  • شمش
تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها
تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها

تحلیل چالش ‌های حاکم بر صنعت استخراج سنگ آهن و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی کشورهای صادرکننده و واردکننده

صنعت استخراج سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورهای صادرکننده و واردکننده تاثیر بسیار زیادی دارد و تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها انکار ناپذیر است. به این دلیل که بسیاری از صنایع در کشورها از آهن و فولاد برای تولید محصولات خود استفاده می نمایند. در ادامه به نحوه تولید فولاد از سنگ آهن اشاره شده است.

در اولین مرحله استخراج سنگ آهن از معادن صورت می گیرد. سپس کنسانتره تغلیظ شده را در کارخانه های مربوطه تولید می کنند. در مرحله بعد با استفاده از کنسانتره، گنده را تولید می کنند. سپس آهن اسفنجی را در کوره بلند احیا می نمایند و تبدیل به شمش فولادی می کنند. واضح است که قیمت سنگ آهن مستقیما بر قیمت آهن موثر.است. توجه داشته باشید که کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی از عواملی مانند موارد زیر تاثیر می پذیرند:

  • نیروی کار
  • قیمت دلار
  • میزان صادرات مواد خام

می توان به این صورت نتیجه گیری کرد، به این دلیل که بین هزینه هایی که برای تولید کنسانتره ، گندله و آهن اسفنجی صرف می شود با مولفه های دیگر ارتباط مستقیمی وجود دارد، قیمت آهن به طور غیر مستقیم به چنین مولفه های وابسته است. اما عوامل دیگری مانند موارد زیر که پیش بینی سیستماتیکی برای آن ها وجود ندارد، نیز بر قیمت آهن تاثیر گذار می باشند:

  • نرخ ارز
  • قیمت گذاری های دستوری
  • تغییر ضرایب قیمتی موثر در قیمت نهایی محصولات
  • همه گیری بیماری کرونا

تحلیل تاثیر صادرات سنگ آهن بر درآمد کشورهای تولیدکننده و توسعه صنعتی آن‌ها

آهن از لحاظ فراوانی چهارمین عنصر پس از اکسیژن، سیلیس و آلومینیم می باشد و نقش بسیار مهم و موثری در ورود کشورها به دنیای صنعتی ایفا می کند. به طوری که صنعت فولاد به دروازه وارد شدن به دنیای صنعتی شهرت دارد. تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها دارای اهمیت بسیار زیادی است. بنابراین، سیاست گذاری برای تولید آهن و فولاد در زنجیره ارزش از مرحله استخراج سنگ آهن تا مرحله نهایی تولید انواع فولاد دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. همچنین صادرات سنگ آهن تاثیر بسیار زیادی بر درآمد کشورهای تولیدکننده و توسعه صنعتی آن ‌ها دارد.

نوار نقاله سنگ آهن
نوار نقاله سنگ آهن

کشور ایران با دارا بودن بیش از ۵/۲ میلیارد ذخایر انواع مختلف سنگ آهن، جزو ۱۵ کشوری است که بیشترین ذخایر سنگ آهن را در جهان دارا است. همین مسئله کشور ما را در تولید سنگ آهن و کل زنجیره ارزش، بسیار مهم کرده است.

بررسی تولید سنگ آهن و ظرفیت تولید در ایران نشان می دهد که صادرات سنگ آهن حداکثر منافع اقتصادی را برای کشور محقق می سازد. با توجه به موارد گفته شده، گسترش معادن سنگ آهن در کشور و اهمیت انجام اکتشافات بسیار دقیق در عمق سنگ آهن ضروری می باشد.

بنابراین در صورتی که سیاست دولت بر این باشد که فولاد در داخل کشور تولید شود، ماده اولیه هر کدام از حلقه های تولید فولاد دچار مشکل است. مهم ترین حلقه مشکل نیز کمبود ظرفیت برای گندله سازی می باشد. بنابراین سیاست دولت باید در راستای ایجاد نمودن ظرفیت لازم برای گندله سازی باشد. همچنین دولت باید با سیاست گذاری درست از خروج سنگ آهن به صورت دانه بندی به خارج از کشور جلوگیری نماید.

بررسی سیاست‌های دولتی و نقش آن در توسعه صنعت استخراج سنگ آهن در کشورهای مختلف

سرمایه گذاری نامتناسب و نامتعادل و توسعه ناموزون حلقه های زنجیره ارزش در صنعت استخراج سنگ آهن و تولید محصولات فولادی در سال های گذشته باعث بروز مشکل در بخش تولید شده است. هم اکنون ظرفیت بالفعل کنسانتره سازی در کشور ایران حدود ۲۲/۲۲ میلیون تن می باشد. این در حالی است که علاوه بر تولید این مقدار کنسانتره از سنگ آهن استخراج شده از معادن، تقریبا ۲۴ میلیون تن سنگ آهن به صورت دانه بندی شده در کشور تولید می شود که تنها ۲/۵ میلیون تن از این میزان در داخل کشور به مصرف می رسد.

حمل و نقل سنگ آهن در معدن
حمل و نقل سنگ آهن در معدن

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که تا زمانی که ظرفیت های تولید کنسانتره در حال سرمایه گذاری می باشد، سرمایه گذاری های انجام شده در قسمت مربوط به بهره برداری معادن سنگ آهن که بیشتر از ۹۰ درصد این سرمایه گذاری ها مربوط به بخش خصوصی است، به چه صورتی باید به آن توجه شود؟ آیا به منظور تامین کردن مواد اولیه مربوط به حلقه های پسین که در سال های آتی بهره برداری خواهد شد، می توان از هم اکنون درباره محدودیت صادرات این محصولات اقدام نمود؟

واقعیت این است که نمی توان به دلیل سرمایه گذاری نکردن به موقع در کارخانه های کنسانتره سازی و نبودن توسعه متوازن در حلقه های مربوط به تولید فولاد، بخش بالادستی را با وارد کردن محدودیت های گوناگون تحت فشار قرار داد و سود به دست آمده از فعالیت اقتصادی را دچار خدشه نمود.

 

یک نمونه معدنی از سنگ آهن
یک نمونه معدنی از سنگ آهن

با توجه به اینکه تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها بسیار زیاد است، پیشنهاد می شود سیاستگذاران این بخش، به منظور جلوگیری از به وجود آمدن بحران در حلقه های گوناگون، موارد گفته شده در زیر را مورد توجه قرار دهند:

  • اقدام درباره تدوین، تصویب و ابلاغ نمودن برنامه راهبردی معدن
  • ایجاد نمودن مشوق های تاثیر گذار برای تکمیل طرح های کنسانتره سازی و ایجاد کردن واحد های گندله سازی و متوازن کردن کل زنجیره تولید
  • هم اکنون قیمت سنگ آهن و کنسانتره ای که به کارخانه های داخل کشور تحویل داده می شود با قیمت های جهانی متفاوت است. بنابراین رقابت پذیری در این صنعت خدشه دار شده است. با توجه به این موضوع، سیاستگذاران باید اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.
  • تا زمان به وجود آمدن توازن واقعی در هر کدام از حلقه ها، محدودیت هایی که برای صادرات حلقه پیشین وجود دارد، برداشته شود.
  • برای صادرات سنگ آهن دانه بندی شده محدودیت هایی اعمال شود.
  • اگر حاشیه سود نامعقول در صادرات مربوط به سنگ آهن دانه بندی شده وجود داشته باشد که مربوط به فعالیت اقتصادی نباشد، میزان رانت که مربوط به رانت ذخیره معدنی می باشد، تحت عنوان افزایش حقوق دولتی از سود به وسیله دولت گرفته شود.

مقایسه کاربرد سنگ آهن به عنوان مواد خام اصلی در صنایع چدن و فولاد در کشورهای توسعه یافته و حامی صنعت

چدن خام به آهن خام نیز شهرت دارد. چدن یک محصول میانی در صنعت فولاد می باشد که نتیجه ذوب کردن سنگ آهن در کوره بلند می باشد. سنگ آهن به عنوان مواد اولیه در صنایع چدن و فولاد در کشورهای مختلف از جمله کشورهای توسعه یافته و حامی صنعت استفاده می شود. همچنین تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و حامی صنعت انکار ناپذیر می باشد.

خرید و فروش سنگ آهن معدنی + آنالیز آزمایشگاه
خرید و فروش سنگ آهن

خرید و فروش سنگ آهن معدنی + آنالیز آزمایشگاه

مجموعه آهن مجد، فعالیت خود را در حوزه تامین، تهیه و فروش سنگ آهن از ابتدای دهه ۸۰ آغاز کرده است. این مجموعه با استفاده از علم و فن نیروی متخصص خود، سنگ آهن را از کلیه استان های دارای معادن سنگ تامین کرده و در اسرع وقت به دست خریداران می رساند.با خرید سنگ آهن از این مجموعه و استفاده از تجربه مشاورین آن، خریدی آگاهانه و هدفمند را تجربه خواهید کرد. باعث خرسندی است که آهن مجد توانسته است در کارنامه کاری اش سابقه ای درخشانی از خود بر جای گذاشته و رضایت خاطر کلیه خریداران را به خوبی جلب نماید.

 

بررسی مزیت‌های رقابتی کشورهای صادرکننده سنگ آهن در بازار جهانی و رسم تصویر مقایسه‌ای بین آن‌ها

سنگ آهن به عنوان اساسی ترین ماده برای تولید فولاد خام، صاحب وسیع ترین بازار فلزی جهان در کشورهای مختلف است. صادرات سنگ آهن در بازارهای جهانی دارای تجارت تریلیون دلاری در سال می باشد و این صنعت گسترده اساس زیرساخت های جهانی را تشکیل می دهد. به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای محصولات فولادی، تولید سنگ آهن در کشورهای مختلف جهان از سال ۲۰۰۰ افزایش یافته است.

بارگیری کامیون های غول پیکر در معادن
بارگیری کامیون های غول پیکر در معادن

استرالیای غربی به عنوان بزرگترین تولید کننده و تامین کننده سنگ آهن در جهان، ۳۸ درصد از تولید جهانی ۲۰۲۱ را مختص خود کرده است. سپس برزیل با تولید ۱۷ درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است. چین با ۱۱ درصد، هند با ۱۰ درصد و روسیه با ۴ درصد بزرگترین تامین کنندگان سنگ آهن جهانی به حساب می آیند. توجه داشته باشید که این کشورها بیشترین سنگ آهن شان را برای تولیدات داخلی فولاد استفاده می نمایند.

تولید سنگ آهن استرالیای غربی در سال ۲۰۲۱ با داشتن ۱% کاهش ۹۰۵ میلیون تن بوده است. همینطور کشور برزیل با داشتن ۸% افزایش تولیدات سنگ آهن خود را به ۴۱۳ میلیون تن رسانید. کشور چین با داشتن ۱۲% کاهش تولیدات خود را به ۲۵۴ میلیون تن و تولیدات کشور هند با داشتن افزایش ۱۵% به میزان ۲۳۷ میلیون تن رسید.

بزرگترین کشورهای تامین کننده سنگ آهن جهان
بزرگترین کشورهای تامین کننده سنگ آهن جهان

بررسی اثرات نوسانات قیمت سنگ آهن بر بازار جهانی و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی کشورهای بزرگ و کوچک

کشورهای استرالیا و برزیل بزرگترین کشورهای تولید کننده سنگ آهن در جهان می باشند. همچنین کشور چین بزرگترین و اصلی ترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان محسوب می‌شود. طبق آمار گمرک کشور چین، واردات سنگ آهن در این کشور نسبت به کالاهای دیگر افزایش بسیار زیادی داشته است. قیمت گذاری سنگ آهن به این صورت است که معمولا ۳ شرکت واله، ریوتینتو و بی.اچ.پی بیلیتون با واردکنندگان بزرگ سنگ آهن جهان که کارخانه های کشور چین و ژاپن می باشند، وارد مذاکره می شوند و برای سنگ آهن قیمت گذاری می کنند.

اخیرا قیمت گذاری سنگ آهن با انجام توافقات بین تولید کنندگان اصلی سنگ آهن و کشورهای اصلی مصرف کننده فولاد به طور فصلی صورت می گیرد. بازارهای اروپا و آسیای شرقی در سال های گذشته از ژاپن و در حال حاضر از کشور چین تاثیر می پذیرند.

تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها
تاثیر سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها

ارزیابی تاثیر نوآوری و فن‌آوری در صنعت استخراج سنگ آهن بر توسعه اقتصادی کشورها

فناوری که در حال حاضر در کشور برای تولید فولاد خام استفاده می شود، غیر بومی می باشد. معمولا ماشین آلات، تجهیزات مورد نیاز و فناوری تولید، از سایر کشورها وارد می شود. در گذشته کلیه امور زیر توسط شرکت های خارجی در کشور انجام می شد:

  • خرید تجهیزات
  • خرید ماشین آلات
  • نصب و راهبری
  • بهره‌برداری

اما در حال حاضر تولید فولاد خام به طور کامل بر نیروهای داخلی متکی می باشد. همچنین بهره ‌برداری در بخش مدیریت، فنی و پشتیبانی کاملا به صورت بومی انجام می شود. این مساله باعث افزایش نوآوری می شود و جریانی دایره وار میان نوآوری و فناوری و رشد اقتصادی در هر کشور به وجود آورده است. به طوری که نوآوری و فن‌آوری در صنعت استخراج سنگ آهن تاثیر به سزایی بر توسعه اقتصادی کشورهای صادر کننده و وارد کننده سنگ آهن داشته است. بر خلاف مهم بودن فناوری در رشد اقتصادی کشورها، عملا مطالعات بسیار کمی در این زمینه، به ویژه در کشورهای در حال توسعه انجام شده است.

پیش‌بینی وضعیت توسعه اقتصادی کشورها با توجه به روند تولید و بازار سنگ آهن

با توجه به‌ اینکه عرضه سنگ آهن توسط مهم ترین معادن جهان کاهش یافته است و تقاضای سنگ آهن در کشور چین افزایش یافته است، قیمت سنگ آهن روند افزایشی خواهد داشت. بنابراین افزایش قیمت سنگ آهن بر قیمت فولاد نیز تاثیر گذار خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *