کدال چیست؟

تاریخچه سایت کدال و نحوه استخراج نرخ کدال

کدال یا سامانه اطلاع رسانی ناشران، سامانه ی مورد استفاده تمام سهامداران بورس و اوراق بهادار است. در این سامانه تمامی شرکت های بورس موظف هستند که گزارش های خود را در این سامانه منتشر کنند؛ هدف اصلی از برپایی این سامانه، فراهم کردن یک پایگاه داده اطلاعات مالی از شرکت های پذیرفته شده در سامانه بورس است. با وجود این پایگاه داده و اطلاعات مالی؛ سرمایه گذاران به راحتی میتوانند به اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت بورسی دسترسی داشته باشند. مزیت این پایگاه این است که برای به دست آوردن اطلاعات مالی هر شرکت، احتیاج به مراجعه کردن به سایت های جدا نیست.

سامانه کدال که یک سامانه الکترونیکی جامع برای اطلاع رسانی ناشران اوراق بهادار است، زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار کشور فعالیت دارد. با توجه به ماده ۲ قانون سازمان اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱ ام آذر ماه سال ۱۳۸۴، سازمان بورس به منظور حمایت از حقوق سرمایه گذاران در بورس و ایجاد بازار بورس شفاف و همچنین نظارت صحیح بر اجرای قوانین تشکیل شد. با توجه به ماده ۷ قانون بورس، برای جلوگیری از تخلفات در بازارهای اوراق بهادار، نظارت بر اطلاعات مهم شرکت های ثبت شده در بورس بر عهده ی هیئت مدیره این سازمان قرار گرفته است.

عکس از سایت کدال نسخه وب و موبایل
سامانه آنلاین اطلاع رسانی کدال

هدف از پیدایش نرخ کدال

راه اندازی سامانه کدال به منظور بهینه کردن اطلاعات شرکت های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار است. اهداف دیگری که در طراحی این سامانه نقش داشتند به شرح زیر است:

  • تسریع روند ارائه دادن اطلاعات از سوی ناشران و انتشار آن برای عموم
  • ایجاد یک ساز و کار کاربردی، جهت سهولت در روند تهیه گزارش و اطلاعات و انتشار آنها
  • بهینه کردن فرآیند گزارش گیری و گزارشگری بر پایه ی قوانین و اصول جهانی برای فعالان بورس
  • ایجاد یک بستر شفاف جهت دسترسی آسان به گزارشات و اطلاعیه ها برای استفاده کنندگان
  • امکان نظارت صحیح بر روند ارائه ی اطلاعات و گزارشات و نحوه ی انتشار آنها
  • شفاف سازی اطلاعات با کم کردن دوره ی بین تهیه ی گزارش و انتشار آن
  • امکان افزایش دقت در محاسبات و کنترل ها
  • ایجاد یک هماهنگی دقیق بین واحد های درون سازمانی و برون سازمانی
  • ارتقای سطح اطلاع رسانی

به منظور مکانیزه کردن تهیه گزارشات و اطلاعات و بررسی و انتشار آنها برای سازمان و عموم مردم، این سامانه طراحی شد. برپایی سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران در آبان ماه سال ۱۳۸۵ به جهت درج اطلاعات شفاف و کم شدن فاصله ی تهیه اطلاعات و نشر آنها، در دستور کار سازمان بورس قرار گرفت.

بعد از طراحی سامانه کدال، اولین جلسه آموزشی سامانه با حضور مدیران شرکت های بورس در آبان ماه ۱۳۸۶، در تهران برگزار شد. کار با سامانه توسط ۱۴ شرکت بورسی شروع شد و تا مهر ۱۳۸۷ حدود ۲۴۰ اطلاعیه در این سامانه منتشر شد. از ابتدای سال ۱۳۸۸، همه ی شرکت های ثبت شده در بورس ملزم به ارسال اطلاعات در سامانه شدند. نشانی سایت کدال www.codal.ir است که تمام اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس را به صورت کامل در دست دارد.

خرید و فروش در بازار کدال
اطلاعات شرکت ها در وبسایت کدال به صورت آنلاین به نمایش در می‌آیند.

 

روند کار اصلی سامانه کدال

اگر برای بالا بردن اطلاعات خود درباره ی بازار بورس دنبال منبع هستید، سایت کدال می تواند راهنمای خیلی خوبی برای شما باشد. این سایت که برای انتشار اطلاعات شرکت ها طراحی شده است، دارای روند کار مختص به خود است که در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد:

  • آماده سازی گزارش ها و ثبت در سامانه توسط ناشران
  • دریافت گزارش و پذیرش آنها توسط سامانه
  • ذخیره و بازیابی گزارش ها
  • تحلیل و نظارت گزارش توسط کارشناس
  • دسته بندی گزارش به گزارش های متنوع توسط اطلاعات ارسال شده به سامانه
  • انتشار گزارش ها و اطلاعات برای عموم

نحوه محاسبه نرخ کدال

چگونگی استفاده از نرخ کدال

هنگامی که به سایت کدال وارد می شوید با گزینه های مختلفی روبرو می شوید. برای جستجوی اطلاعیه ی یک شرکت خاص از قسمت جستجوی اطلاعیه در سمت راست می توانید شرکت مورد نظر خود را جستجو کنید. در بخش اول این قسمت، نام یا نماد شرکت را وارد کنید اما در قسمت وضعیت ناشر، ضروری نیست فیلدی پر شود. در قسمت گروه اطلاعیه ها، می توانید اطلاعیه مورد نظر خود را انتخاب کنید. در بخش نوع شرکت، فعلا برای بورسی و فرابورسی فعال است. بخش بعدی نوع اطلاعیه است که شامل ۷۶ اطلاعیه می شود. در این بخش انواع مختلف صورت مالی را میتوان مشاهده کرد.

در بخش دوم میتوان در نرخ کدال جستجو را انجام داد. در این بخش اگر اطلاعات دقیقی از جزئیات یک نماد دارید می توانید یک  اطلاعیه خاص را جستجو کنید. با فشردن کلید جستجو، کلیه اطلاعیه های آن نماد را میتوان مشاهده کرد. اطلاعیه ها را میتوان در قالب فایل با فرمت اکسل یا پی دی اِف دریافت نمود. زمان ارسال انتشار اطلاعیه را میتوان در این فیلد ها مشاهده کرد.

سامانه های زیر مجموعه کدال

سامانه کدال با هدف حمایت از سرمایه گذار تشکیل شد. سامانه های زیر مجموعه کدال به صورت یک سربرگ در سایت قابل مشاهده هستند.

  • سامانه تحلیل داده های ناشران یا تدان: هدف اصلی این سامانه، دریافت گزارشات تحلیلی از تحلیلگران است. تدان پلی برای ارتباط مستقیم تحلیلگران و ناشران است و ناشر مکلف به پاسخگویی است. تدان به شفاف سازی بیشتر در بازار سرمایه کمک کرده و تحلیل هایی قابل اعتماد به فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران ارائه میدهد.
  • سامانه سنم و نظارت مکانیزه بر صندوق ها: این سامانه از سال ۱۳۹۵ به جهت نظارت مستمر و شفاف سازی صندوق سرمایه راه اندازی شد. این سامانه قادر به کشف سریع تخلف است و گزارشات نظارتی را با استفاده از نرم افزار رایان بورس ارائه می دهد.
  • سامانه صدور صورت حساب ها: این سامانه وظیفه تطبیق دریافت و پرداخت و تهیه نمودن اطلاعات مالی را دارد. این سامانه بر انجام کارهای مالی نظارت دقیق دارد و گزارشات مالی را در مواقع ضروری در اختیار مدیران قرار میدهد.
بررسی آنلاین قیمت ها
انواع نرخ ها و تغییرات آنها از طریق وبسایت کدال قابل بررسی و گزارش گیری هستند.

 

نحوه محاسبه نرخ کدال

بررسی میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان به عنوان مرجعی برای تعیین قیمت سنگ آهن و کنسانتره سنگ آهن، آهن اسفنجی و گندله سنگ آهن به شکل جدول قیمت های شاخص روز، انجام می گیرد. فرمول تعیین قیمت سنگ آهن از قیمت فولاد در بازار ایران در زمان انتشار این گزارش به این شکل است که: قیمت کنسانتره سنگ آهن بین ۱۷% تا ۱۹% قیمت بیلت فولادی؛ قیمت آهن اسفنجی بین ۵۰% تا ۵۵% قیمت بیلت فولادی و قیمت گندله سنگ آهن بین ۲۳% تا ۲۶% قیمت بیلت فولادی است. برای انجام این محاسبات باید نسبت به قیمت فولاد خوزستان کدال آگاهی داشت. نکته مهم این است که نسبت های بین محصولات در بازار ایران با بازار جهانی متفاوت است. قیمت اسلب فولاد خوزستان زیر مجموعه شمش فولاد است. قیمت اسلب فولاد مانند بیلت فولادی در شاخص های جهانی اعلام می شود و قیمت فولاد خوزستان از بازارهای جهانی تاثیر می گیرد.

شرکت های معادن و خرید و فروش سنگ آهن در سامانه کدال خود، گزارش های مختلفی نظیر فعالیت های ماهانه را در این سامانه منتشر می کنند. در این گزارش شرح حجم و میزان تولید، فروش و نرخ فروش نیز ذکر شده است که می تواند به صورت داخلی یا به شکل صادراتی انجام شوند. سنگ آهن به شکل گندله ریزدانه، کنسانتره سنگ آهن و گندله به فروش میرسد.

نحوه گزارش گیری در وبسایت نرخ کدال
مراحل گزارش گیری در وبسایت کدال

نحوه گزارش گیری های رایج در سامانه کدال

در سامانه نرخ کدال گزارش ها به شکل های گوناگونی منتشر می شوند که هر کدام دارای کاربرد خاصی است.

  • گزارش های مالی میان دوره و پایان دوره: با توجه به قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار و با هدف رسیدن به اطلاعات دقیق و شفاف از فعالیت های شرکت ها، شرکت های بورسی باید صورت های مالی خود را در بازه زمانی ۳ ماهه با جزئیات دقیق در سامانه انتشار دهند. به این صورت می توان گزارش های شرکت ها را به شکل صورت حساب میان دوره ای ۳ ،۶ و ۹ ماهه مشاهده کرد.
  • گزارش های ماهانه: گزارش ماهانه فروش، از دسته اطلاعات مهمی است که توسط شرکت های بورسی باید منتشر گردد. سازمان بورس گزارش ماهانه فروش را از سال ۱۳۹۵ برای تمامی شرکت ها الزام کرد. در گزارش ماهانه، آمار فروش یا خدمات ارائه شده از سوی شرکت بورسی در یک ماه گذشته ثبت می شود. تمامی این گزارش ها شامل اطلاعات حجم فروش، نرخ فروش و ارزش ریالی فروش است. با این کار شفافیت اطلاعات شرکت های بورسی بیشتر می شود.
  • گزارشی از فعالیت های هیئت مدیره: شرکت های بورسی با انتشار گزارش اطلاعات و صورت مالی ۱۲ ماهه خود در سامانه کدال، برای برگزاری مجمع عمومی باید یک گزارش حسابرسی شده نیز در سامانه منتشر کنند. با توجه به گزارش حسابرسی شده، اعضای هیئت مدیره ی شرکت بنا به اتفاقات سال گذشته گزارش های مهم از وضعیت شرکت و جایگاه فعلی و آتی شرکت را انتشار می دهند. این اطلاعات در سامانه کدال با عنوان “گزارش فعالیت هیئت مدیره” ثبت میشود. سهامداران اطلاعات مهم درباره ی شرکت را از طریق این گزارش به دست می آورند.
  • گزارش اطلاعات گروه الف: اطلاعات گروه الف شامل اطلاعات مهم و موثر روی سود سهام است که در گزارشی با عنوان “افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف” در سامانه کدال منتشر می شود. در این گزارش تغییرات سود هر سهم (EPS) باید ذکر شود. این گزارش گیری از بهمن ماه سال ۱۳۹۶ توسط سازمان بورس تعیین گردید. تا قبل از این تاریخ شرکت ها هر اتفاقی که روی سود هر سهم موثر بود را تحت عنوان پیش بینی درآمد هر سهم در سال مالی منتهی به **/**/**۱۳ را در سامانه منتشر می کردند.
  • گزارش اطلاعات گروه ب: یکسری اطلاعات منتشر شده در سامانه نرخ کدال است که روی سود هر سهم تاثیر مستقیم ندارد، اما باید برای آگاهی سهامداران در سامانه ثبت شود. این گزارشات را در قالب گزارشی با عنوان “افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب” انتشار می دهند.
  • گزارش های تفسیری مدیریت: این گزارش حاوی تمامی انتظارات مدیریت از فروش است که در قالب گزارش های پیش بینی درآمد هر سهم ثبت می شود. این گزارش با عنوان “گزارش تفسیری مدیریت” در قالب PDF و تحت وب منتشر می شود. این گزارش همراه با صورت مالی میان دوره ای انتشار می یابد.
  • یادداشت های همراه صورت مالی: طبق قانون سازمان بورس، تمامی شرکت ها باید گزارش های ۶ ماهه و ۱۲ ماهه حسابرسی شده را در سامانه نشر دهند. هر شرکت دارای حسابرس داخلی است اما گزارش های حسابرسی شده توسط یک حسابرس مورد تایید سازمان بورس، در خارج از شرکت، تهیه می شود. عنوان اصلی این گزارش (یادداشت های همراه صورت های مالی) است.
  • فرایند انجام افزایش سرمایه: گزارش افزایش سرمایه مهمترین گزارش در سامانه نرخ کدال است. این گزارش برای سرمایه گذاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شرکت ملزم به برگزاری مجمع فوق العاده است (برای برگزاری مجمع فوق العاده، شرکت باید چندین گزارش ارائه دهد و در قالب اطلاعیه های کدال در سامانه ثبت کند) در اولین گام گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه در قالب “پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه” منتشر می شود.

در گام بعدی این گزارش برای بازرس قانونی و حسابرس ارسال می شود تا بعد از تایید، یک گزارش با عنوان “اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه” در سامانه کدال منتشر شود. این گزارش برای سازمان بورس ارسال شده و گزارشی با عنوان “مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه توسط سازمان بورس” در سامانه کدال درج خواهد شد. در نهایت شرکت باید طی ۶۰ روز مجمع فوق العاده را برگزار کند.

تصویر نشان دهنده افزایش و کاهش در قیمت ها
وبسایت کدال برای بررسی زمان/نرخ خرید و فروش و همینطور بررسی شرکت های فعال نیز کاربرد دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *