مراحل تولید گندله(بخش پنجم)

ناحیه پخت گندله Firing Zone:

در این قسمت اجزاء زیر وجود دارد:

– کوره پخت

– سیستم روغن کاری شبکه متحرک

– ویند باکس ها (دریچه های هوا)

– هودها

کوره پخت طراحی شرکتOutotec و به روش Traveling Grate(شبکه متحرک) می باشد که که زنجیره ای متحرک به طول  ۱۵۰ تا ۱۶۰متر و عرض حدودا ۴ متر می باشد.

کوره پخت دارای ۲۳۲ پالت که به شکل زنجیره به هم متصل اند با پهنای ۴ متر و عرض ۵/۱ متر که سطحی معادل ۶۲۴ متر مربع برای انجام واکنشها را بوجود می آورند، تشکیل شده است.

کوره پخت ۲۶ محفظه هوا(wind box) دارد که توسط مجراهایی ، گندله های شکسته و خورده شده (ضمن برگشت ) را در زیر محفظه های هوا ریخته می شوند به نوار نقاله ای منتقل می کنند.

هودهای بالای کوره به نواحی زیر تقسیم بندی شده اند:

– ناحیه خشک کن مکش از بالا Up draught drying zone

– ناحیه خشک کن مکش از پائین Down draught drying zone

– ناحیه پیش گرم کن Preheating zone

– ناحیه پخت Firing zone

– ناحیه بعد از پخت After Firing zone

– ناحیه خنک کن  Cooling zone1

– ناحیه خنک کن  Cooling Zone2

نواحی فوق درون کوره به وسیله دیواره های همراه با پوششی از مواد دیرگداز (Refractory cladding) از یکدیگر جدا شده اند. برای محدود کردن مقدار هوای محیط با هوای عملیاتی بین هود و پالت های متحرک، در دو طرف کوره پخت صفحاتی برای آب بندی نصب شده است. همچنین ورقه هایی برای آب بندی زیر باکس های آب نصب شده که با شبکه متحرک در تماس کامل بوده و از خروج هوا تا حد زیادی جلوگیری می کنند.

دراین ناحیه ۶ عددفن پروسس وجود دارد که عملیات مکش و دمش هوا را انجام می دهند. گندله های خام تولیدی ابتدا در ناحیه خشک کن مکش از بالا در دمای ۳۱۵ درجه سانتی گراد و سپس در ناحیه خشک کن مکش از پایین در دمای ۳۳۰ درجه سانتی گراد رطوبت خود را از دست می دهند.

سپس گندله ها در ناحیه پیش گرم کردن دردمای ۸۰۰ تا ۱۱۵۰ درجه سانتی گراد قرار می گیرند که دراین ناحیه واکنش اکسیداسیون مگنتیت به هماتیت انجام می شود و عملیات گوگردزدایی هم شروع می شود. درناحیه پخت بسته به نوع سنگ، گندله دردمای حدود ۱۲۸۰ درجه سانتی گراد پخته می شوند و به استحکام نهایی می رسند.

پس ازاین مرحله گندله ها به ناحیه بعد از پخت (After Firing) می رسند تا فرصت پخت به لایه های زیرین هم داده شود.
در انتهای کوره گندله های داغ در نواحی خنک کن ۱و ۲ توسط دمش هوای محیط به دمای حدود ۱۰۰درجه سانتی گراد می رسند و از طریق دو عدد کانوایربه ناحیه سرندکردن منتقل می شوند.
ادامه مطلب

بخش چهارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *