شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

تاریخچه شرکت سنگ آهن چادرملو

در سال ۱۳۱۹ معدن چادرملو به وسیله مهندس سبحانی و یک زمین شناس آلمانی کشف شد. معدن سنگ آهن چادرملو   در استان یزد، ۶۵ کیلومتری شهرستان بافق و ۵۰ کیلومتری معدن چغارت قرار دارد. این معدن به علت قرار گیری در کویر در زمستان آب هوایی سرد و خشک دارد و در تابستان دارای هوای گرم استمعدن چادرملو در سال ۱۳۱۹ تاسیس شد و نخستین تحقیقات در خصوص زمین شناسی در آن در سال‌های ۱۳۴۳-۱۳۴۲ انجام و به حفاری چند تونل اکتشافی منجر شد. در سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ اکتشافات مقدماتی و عملیات زمین شناسی، سپس اکتشافات تکمیلی و محاسبه ذخیره معدن انجام شد. سال‌های ۶۲-۶۹ به انجام مهندسی فاز یک، امکان سنجی، بررسی و انتخاب فرایند تولید گذشت. سال ۶۹ تا سال ۷۱ به مهندسی فاز های ۲ و ۳ و همچنین عقد قرارداد و خرید تجهیزات معدن و کارخانه فرآوری اختصاص یافت. در سال ۱۳۷۷ پروژه برق رسانی و احداث کردن راه آهن چادرملو در اردکان انجام شد. در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ هم به توسعه و افزایش ظرفیت به کمک احداث خطوط ۴ و ۵ کارخانه فرآوری انجام شد؛ همچنین راه اندازی سنگ شکن و شروع به بهره‌برداری از پروژه‌های ذکر شده از جمله فعالیت‌های دیگری است که برای سال‌های ۱۳۹۱-۱۳۸۳ به ثبت رسیده است

موقعیت جغرافیایی معدن چادرملو

بررسی ویژگی‌ها و تولیدات معدن چادرملو

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به اختصار CMIC نامیده می‌شود و همچنین در بورس اوراق بهادار تهران نیز به ثبت رسیده است. ذخیره سنگ آهن معدن چادرملو ۴۰۰ میلیون تن است که از این مقدار ۳۲۰ میلیون تن قابل استخراج است. شرکت سنگ آهن چادرملو با تولید ۵/۱۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در سال، ۲/۱ هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده و ۱۴۰ هزار تن کنسانتره فسفری یا همان آپاتیت در سال بزرگترین تولید کننده کنسانتره آهن در کشور محسوب می‌شود. این شرکت با فعالیت‌های تولیدی خود باعث اشتغال حدود ۴۲ هزار نفر نیز شده است. شرکت سنگ آهن چادرملو شامل سه زیر مجموعه به نام‌های کارخانه گندله سازی، کارخانه احیای مستقیم مگامدول چادرملو و کارخانه شمش فولادی چادرملو است که در ادامه با هم آن ها را به طور مختصر بررسی می‌کنیم. ۱- کارخانه گندله سازی: این کارخانه سالانه ۳ میلیون تن گندله از کنسانتره سنگ آهن تولید می‌کند. محصولات این کارخانه ماده اولیه تولید آهن اسفنجی است که بعد از احیا در تولید شمش فولاد به کار می‌رود. ساخت گندله پل ارتباط سنگ آهن و تولید فولاد است. ۲- کارخانه احیای مستقیم مگامدول چادرملو: تولید ۵۵/۱ میلیون تن آهن اسفنجی سرد و گرم در سال ظرفیت این کارخانه را تشکیل می‌دهد. آهن اسفنجی به عنوان یک ماده اولیه در صنعت ذوب و ریخته‌گری استفاده می‌شود. ۳- کارخانه شمش فولادی چادرملو: شروع فعالیت آن در سال ۱۳۹۵ بوده است و سالانه یک میلیون تن شمش فولاد تولید می‌کند.

تامین برق شرکت سنگ آهن چادرملو توسط نیروگاه سیکل ترکیبی انجام می‌شود. شرکت سنگ آهن چادرملو از جمله شرکت‌هایی بود که در انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور مشارکت داشت.

 

 

 

معدن سنگ آهن چادرملو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *