روش های فرآوری کانسنگ آهن(بخش چهارم، روش های پرعیار کردن سنگ آهن)

پر عیارسازی از طریق دانه بندی:

در اثر خردایش، سنگ آهن به بخش های مختلف دانه بندی تقسیم می شود که توزیع آهن در این بخش ها متغیر است و این موضوع می تواند برای پرعیارسازی کانسنگ آهن مورد استفاده قرار گیرد. توزیع آهن در بخش های مختلف دانه بندی بستگی به سختی کانی آهن دار و باطله همراه دارد.

چنانچه سختی کانی آهن دار بیشتر از باطله همراه باشد در اثر خردایش، باطله بیشتر خرد شده و مقدار آهن در بخش های دانه ریز کم خواهد بود. و بالعکس اگر سختی باطله بیشتر باشد در این صورت کانی آهن دار بیشتر خرد شده و در بخش های دانه درشت عیار آهن پایین خواهد بود.

به عنوان نمونه از سنگ های آهن تاکونیت می توان نام برد که باطله همراه آهن بسیار سخت بوده و در اثر خردایش معمولا قسمت های آهن دار خرد شده و در بخش های درشت عیار آهن بسیار پایین است و می توان با سرند کردن ساده و جدا کردن دانه های درشت، عیار آهن را در محصول باقی مانده چند درصدی بالا برد و بالعکس. در معادن آهن کالیفرنیا، باطله مربوطه نرم بوده و در بخش زیر ۷۵ میکرون مقدار آهن بسیار پایین می باشد.

با نرمه گیری از محصول خرد شده و خارج کردن آن از مسیر می توان عملا عیار آهن را بالا برد. این روش به تنهایی برای پرعیارسازی سنگ آهن برای مصارف صنعتی کافی نبوده و و عملا مرحله ی اول پرعیار سازی را تشکیل می دهد و محصول حاصله پس از حذف بخش فقیر از آهن مجددا مورد عملیات پرعیارسازی قرار می گیرد.

ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *