روش های فرآوری کانسنگ آهن(بخش ششم، پرعیارسازی از طریق جیگ)

پرعیارسازی از طریق جیگ:

به طور کلی روش های فیزیکی کمتر در مورد سنگ آهن به کار برده می شود. متداول ترین این روش ها روش جیگ می باشد. ذرات در این روش با حرکت متداول آب به صورت بالارونده و پایین رونده به مدت بسیار محدودی به صورت معلق در آب در می آیند و بر حسب وزن مخصوصشان دانه بندی می گردند. ذرات سنگین در کف و ذرات سبک در سطح جمع می شوند.

چنانچه ذرات دارای ابعاد یکسان باشند، در این صورت دانه بندی بر اساس وزن مخصوص انجام می شود. ذرات با وزن مخصوص بالاتر در کف قرار گرفته و از دانه های با وزن مخصوص کمتر جدا خواهند شد. هر چند که اختلاف وزن مخصوص ذرات کانی و باطله بیشتر و اختلاف ابعاد ذرات کمتر باشد کارآیی جیگ بالاتر و جدایی کامل تر خواهد بود.

علاوه بر دو عامل اساسی اختلاف وزن مخصوص و ابعاد، عوامل دیگری نیز مانند اثر ذرات بر یکدیگر، وزن مخصوص و ویسکوزیته پالپ، شکل ذرات و درجه آزادی آنها در کارآیی جیگ موثر می باشند. جیگ دستگاهی است که با ذرات نسبتا درشت کار می کند و ابعاد مناسب برای آن بین ۱ تا ۱۰ میلی متر است. در هر حال دانه بندی دقیق ذرات مهم ترین عامل کارآیی جیگ می باشد ولی عیب عمده ی جیگ ظرفیت محدود آن است. کاربرد جیگ در مواقعی می باشد که مسئله سرمایه گذاری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ظرفیت کار نیز محدود باشد.

ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *